logotype
image1 image1 image1

«Світла тризна». Саме таку назву мав спільний мистецький проект Муніципального Галицького камерного оркестру під орудою народного артиста України Василя Феленчака та поета, заслуженого діяча мистецтв України Олега Германа, присвячений драматичним сторінкам української історії та сьогодення. Відбулось дійство 19 листопада 2017 року в Українському Домі «Перемога». 

«Програма для нас неординарна, – розповів художній керівник та диригент оркестру Василь Феленчак. – Я впіймав себе на думці, що якщо я живу і творю, то це завдяки тим, хто віддав своє життя за незалежність цієї землі».

Як наголосив маестро, це не просто музична програма, а мистецьке дійство, у якому задіяні не лише слово та  музика, а й відеоряд. Відтак, на екрані було відтворено фрагменти із століття нашої боротьби, - з 1914 і до 2014 років.

За словами Василя Феленчака, вибір назви «Світла тризна» - невипадковий, і слово «тризна», окрім прямого його значення, символізує три твори, що визначають сутність програми. Це «Варіації в українському дусі» Василя Барвінського, саундтрек із кінофільму «Список Шиндлера» Вільямса і «Постлюдія пам’яті» молодої львівської композиторки Мар’яни Рудакевич.

«Василь Барвінський весь час перебував під репресіями, але залишив прекрасну музику, музику оптимізму, надію на те, що Україна стане незалежною державою. У його «Варіаціях» багато драматизму, але завершуються вони оптимістично. «Список Шиндлера» мені попався у партитурному варіанті, і я тільки деякі обробки зробив, щоб підігнати його під звучання нашого оркестру, оскільки він написаний для більшого колективу. Це надзвичайно важкий твір, але я включив його до програми, тому що у ньому відтворені події, пов’язані з цілим народом, і не тільки єврейським. Партія скрипки у цьому творі – це просто наше реальне життя, але майстерно відтворене у музиці. Мар’яна Рудакевич – наша землячка, талановита, має гостре, нестандартне, аналітичне мислення. У «Постлюдії пам’яті» вона показала стан, який був на Майдані 2014 року. Завершує програму твір Генделя «Пассакалія». Це класика і приклад того, до чого ми йдемо. Я хотів щоб програма закінчувалася на оптимістичній ноті, що ми вже розпочали шлях до повноцінної європейської країни. В той же час, така програма закликає до боротьби кожного з нас, до активної життєвої позиції, бо крім нас, нам держави ніхто не побудує», - наголосив Василь Феленчак.

Отже, у програмі прозвучали твори В.Барвінського, К.Дженкінса, Дж. Вільямса, Й.С. Баха, Г. Генделя, М. Рудакевич, передаючи засобами музики трагізм та значення подій, які асоціюються з такими словами, як 1914 рік, 1933-тій, 37-мий, 38-мий, 44-мий, 46-тий, 47-мий, 2014-тий… В такий спосіб згадано про тих, чиї долі перемелено на жорнах історії - жертв І та ІІ Світової воєн, концтаборів, політичних репресій, голодоморів, Героїв Небесної Сотні, тих, чиї життя забрала війна на Сході, яка й досі триває...

Програма «Світла тризна» покликана берегти вогонь пам’яті, бо саме з нього народжується сяйво нескорення. Лихоліття воєн і голодоморів, прагнення чужинців убити нашу культуру й душу були і є марними, адже в нас нуртують невичерпні джерела майбуття. Твори класиків музичного мистецтва і прем’єра молодого українського автора Мар’яни Рудакевич торкнулись серця кожного. І у фіналі тужлива мелодія тризни постала пробудженням світла надій.

До речі, львівський композитор Мар’яна Рудакевич була присутня на програмі, мала слово під час дійства, в якому описала ті емоції та відчуття, які спонукали її до написання твору «Постлюдія пам’яті».

Особливим моментом програми став також і вірш, який разом із поетом та ведучим дійства Олегом Германом прочитала мама тернопільського героя Сашка Орляка, який загинув в зоні АТО – Леся Орляк.

2019  Галицький камерний оркестр  Шаблоны Joomlajoomla templates